lauantai 24. joulukuuta 2016

Verenpunaista. Blood red

(The text is in English in italics after a chapter in Finnish.)

Ja testausta pukkaa. Kolmas testipläjäys on Creation is Messyn tummanpunaisen Limited Run -värin, Garnetin 121, ympärille kerätty annos. Mukana testissä ovat myös CiM:n vakiolaseihin kuuluva Sangre 128 ja Bordello 109, joka taitaa olla semivakituinen väri nykyisin aiemman perusvalikoiman kuulumisen tilalta. Neljäntenä värinä otin mukaan Effetren verenpunaisen 076:n, tai ainakin kuvittelin ottavani, mutta uunista oton jälkeen oli pakko todeta, että taitaakin olla oranssinpunaista 072:a. Ihmekö kun en saanut siitä kiusattua punaista väriä esiin siksak-helmeen. Läpikuultaville punaisille (samoin kuin myös oransseille ja keltaisille) on ominaista se, että ne ovat ns. striking colours, eli niistä pitää lämpötilojen voimakkaalla vaihtelulla kiusata väri esiin. CiM:n puikot ovat jo valmiiksi sen värisiä, kuin ne suurin piirtein tulevat olemaankin oikein kohdeltuina, mutta muilla valmistajilla puikot ovat yleensä vaaleampia, jopa aivan hailakan meripihkankeltaisia, joten merkitsemättömästä puikosta voi olla hankala päätellä ennen kuumentamista, mitä väriä se oikeasti on.

OK, so one more testing. The third set is Creation is Messy's transparent dark red Limited Run Garnet 121 accompanied with CiM Sangre and Bordello. Sangre is their regular colour, and Bordello used to be too if I remember correct and still quite regularly available I think. I took Effetre's tr dark red 076 too, or I thought I did, but after taking the test beads out of kiln I realized it was their tr red orange 072. No wonder I could not get red out of it while doing triangle beads. Transparent reds, oranges and yellows are so called striking colours, you have to change their temperature quite strongly to get the colour you want. CiM' s colours are about the colour they are already in the rod, but other glass producers' rods can be very light, almost light amber, so if rods are unmarked, you cannot know their colour before heating them. 


Effetre 072, CiM Sangre, Cim Garnet, CiM Bordello

Väri saadaan pintaan siten, että lasi sulatetaan ensin hehkuvan kuumaksi, jäähdytetään niin kylmäksi kuin lasin rikkoutumatta uskalletaan ja sitten pintaa lämmitetään kevyesti uudelleen. Joissakin laseissa väri kypsyy sen kummemmin yrittämättä, joittenkin kanssa sitä täytyy houkutella kunnolla. Läpikuultaville lämpimille laseille on ominaista myös se, että ne muuttuvat sitä läpikuultamattomammaksi mitä kauemmin sitä liekissä työstää ilman että sitä lämmitetään valuvan sulaksi. Tästä syystä esimerkiksi keltainen on vaaleudestaan huolimatta niin intensiivinen, että näkyy hyvin, vaikka sitä on vain ohuenohut kerros. En siis tällä kertaa ollut edes kovin huolissani, etteivätkö värit näkyisi, jos ne vain saa iskukuumennettua oikeaoppisesti, enkä jäänyt kovin pitkäksi aikaa kikkailemaan kolmiohelmien kanssa ja niistä tulikin vähän mitä nyt sattuu. Mielenkiintoni kohdistui lähinnä perushelmeen ja kuorrutukseen valkoisen päällä nähdäkseni lasien "oikeat" värit. Tällä kertaa myös Bordello tykkäsi olla punainen, eikä ruskea, niinkuin se joskus tuppaa olemaan. Otin kuvat laseista talvisessa luonnonvalossa, jotta lasit eivät näyttäisi senkään vuoksi ruskeilta, kuten niillä keinovalossa kuvattuna usein on taipumusta olla.

Striking colours get basically their colout when heating them, then cooling and then lightly heating them again. Some glass strikes easily, some not, and some glass strikes sometimes. Transparent warm colours are also famous for becoming more and more opaque while working, if they are not heated very hot. This is the reason why I was not worried about their saturation in triangle beads this time, as I know I can get strong colour out of them if I heat them correctly. So they are not this time the best ones I could do. I were more interested of spacer beads and white beads with a thick layering over them in a hope to see their "real" colour. This time even Bordello wanted to be red instead of brown it sometimes is. I took photos of the beads in natural winterly light, as photographing reds in artificial light can make them look browner than they are.


Irrallinen ryhmä on Eff072, muut vaaleimmasta tummimpaan Sangre, Garnet, Bordello.
The separate group is Eff072, others from the lightes to the darkest Sangre, Garnet, Bordello.

Kahden eri punaisen streikkaaminen samassa helmessä on aika ikävää, huomasin sen taas tehdessäni siksak-testihelmiä. Kun toinen ei ole vielä kypsynyt, toinen jo alkaa sulaa liikaa ja menettää väriään. Näitä värejä on mielestäni helpompi käyttää sellaisten lasien kanssa, jotka ovat ilman kikkailua sitä mitä ovat, kuten vaikkapa Garnetia tässä kuvassa vihreiden CiM:n Ozin ja Envyn kanssa.

Hyvää Joulua 2016!

To strike two reds in a same bead can be a problem sometimes. Other has not striked yet when another starts to melt and looses it's colour. I like to use striking colours with other, non fussing colour better. Like in this pic, Garnet with CiM greens Oz and Envy.

Merry Christmas 2016!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti